Saturday 14 May 2011

Apa Yang Aku Rasa Bila Tengok Industri Hiburan Malaysia?

Ok...minggu ni kita bakal membincangkan beberapa isu yang mmg sume org nampak, sume org tau pasal industri hiburan tanah air..


Pada pandangan aku sendiri, firstly, aku nk mintak maaf kalau statement ni menyakitkan hati mana2 pihak..tp seriusly, aku kadang2 sedyh dgn industri hiburan kita ni..nk tau sbb apa? Korg tgk la sendiri rancangan2 kat tv,filem,drama..ada sesuatu yg kurg pada benda2 ni..nak tau apa?


Itulah yang dipanggil SENTUHAN KREATIVITI..


Guys, nak buat filem, bukan sekadar nak kena ada title Pengarah, Director Movie itu ini..yg penting adalah intipati tu sendiri..


Aku bukan nk compare tau Filem2 Melayu dgn Filem2 luar..tp jelas skali, dyorg ada apa yg kita takde..IDEA! The most unexplaintable thing in the world..idea yg bernas! Siapa ada? Raise up your hands right now, because I want to hire you as the director..simple is it?


Tak dinafikan kat Malaysia ni ramai yg berbakat, tp byk pulak halangannya, ada yg ada masalah kewangan, bank tak nk buat investment sbb takut rugi..pelakon terlalu memilih,semua nk jd hero,semua nk jadi heroin, habis siapa nk berlakon jd penyapu sampah??HA? This is the thing..


Now, I realise one big factor why our Entertainment Industry tak semaju dunia luar?


Satu sebab............


Sebab negara kita kecik, korg pusing2 Malaysia ni, korg akan jumpa muka yg sama! That's it! Kta kekurangan tenaga dlm industri ni..Dibandingkan dengan US..negara dyorg besar...rakyat dyorg ramai yg talented, nk masuk American Idol, berjuta yg apply...Tp yg menang sorg...the most valuable singer in the competition..bg dyorg, buang sorg penyanyi.kau akan dpt 10 penyanyi lain...its not even a big matter..tp bukan bg kita..Malaysia, berapa je rakyat dy...nk cari sorg penyanyi berbakat...punyala susah..
So ni mmg saru faktor yg besar..seriusly..


Ni satu hal lg, bukan aku nk kritik artis kita, tp stop la mencari publisiti murahan...bila reputasi korg jatu, korg cari publisiti supaya imej korg meningkat naik...apa ni? Desperate Housewife? Please...ramai yg benci tau tak? Tambah lagi dgn byk program2 temubual selebriti...wartawan cam batu api...korg tau tak laga2kan org tu tak baik...come on..bukannya bagus pun benda2 camni untuk industri kita..


Perunding Imej.....
Korg tak rasa ke benda ni penting? Seriusly...aku ni mmg slalu gak la tgk mv,reality show,kpop vdeo from south korea...bg aku, dyorg btul2 jaga dyorg punye kualiti tau..rupa dyorg, fesyen..semuanya perfect...no wonder la kan rakyat kita mmg tergila2 artis korea  ni...
Bila tgk balik artis kita, hari tu aku g majlis kawin Pak cik aku kat Subang, ada la beberapa artis yg tgh meningkat naik skarang ni...dtg majlis kawin  pakai lagging(tak tau eja betul ke tak...) ngan tshirt...what the fcuk..korg ni artis kan...aku rasa cara aku berfesyen lagi bagus la dari korg...korg tak mampu nk afford skinny jeans hitam ke sampai pakai lagging? Kepada perunding imej di luar sana,, baik korg cari keje utk artis2 kita sbb dyorg ni ramai yg less sense of fashion...seriously..


Yang berlakon nk menyanyi, yang menyanyi nk berlakon..
Isu terbaru, ramai yg cuba nk test power luar bidang..guys, bukan aku nak kritik korg..tp kalau korg tak boleh berlakon, boleh nyanyi je..baik korg fokus kat nyanyi je...jgn malukan diri sendiri dan industri ni...bukan tak nak bg peluang...but it better that way..
Kalau rasa muka boleh pergi, better jd model je...jgn pergi terlalu jauh...


Genre cinta dlm drama....
Meluat....apsal tiap2 drama kat tv cam ada selitan babak Titanic, semua nk buat jiwang karat..tak boleh ke korg explore skit? Ubah cara pemikiran korg, Mr Director? Hello, Makcik2 suka la tgk cte ala2 sembilu kasih...tp sampai bila..kalau la ini berterusan, jgn salahkan viewers tgk cite omputih rather than tgk filem bangsa sendiri...cuba korg tgk Kabir Bakhtiar, drama Nur Kasih, cerita pasal cinta tapi berteraskan agama, something new right? I berani bet, whole Malaysian love this drama..penceritaan yg x meleret...menarik, penggunaan teknik cahaya yg bagus...ini yg kita cari...dan satu lagi Directors...bila buat filem...jgn kedekut keluar blanja...nak tau apa yg paling aku benci? Cerita tanpa bajet...bajet kamu hanyalah bayaran pelakon, alatan dan sewa tempat? No. that's not it..cerita dengan bajet besar bukan la satu kerugian, tp satu pelaburan yg menguntungkan..well, you pay for the technology, it helps your story..


bukan nk nampak ensem sgt, tp biar la ada gaya

kalau rasa xde kebolehan sgt,tp muka lawa, better jd model

Kabir Bakhtiar, pengubah industri hiburan tanah air

salah satu cite yg ada gaya...

genre baru filem melayu

karya Kabir Bakhtiar dan isteri

Generasi baru director yg hebat
Apa pun, coretan kali ini hanyalah satu kritikan membina, hope mana2 bakal director, take notes, improve our local industry! Jgn terasa plak apa yg aku tulis..ni hanya satu penulisan yg terlalu jujur..peace no war!

No comments:

Post a Comment